keskiviikko 9. tammikuuta 2013

Mihin kaikkeen Notability taipuukaan?


Vertailin Notabilityä ja Penultimatea valitessani perustyökalua oppilaitteni käyttöön. Molemmista olin kuullut myönteisiä arvioita, mutta vaaka kallistui ensinmainitun puolelle monipuolisuuden ja liitettävyyden vuoksi. Notability kykenee toimittamaan tavaraa eteenpäin lähes kaikissa tarvittavissa muodoissa. Vain kuva-albumiin tallentaminen puuttuu, mutta senkin voi tehdä ruutukaappauksen avulla niin kuin tein oheisen kuvan kanssa.

Tänään kokeilimme Notabilityn rajoja tuntityöskentelyssä. Aamulla kirjoitimme uskontotunnin ydinasiat appsiin ja oppilaat jatkoivat tekemällä aiheen tehtävät samalle sivulle. Monet kokeilivat sekä käsin että näppäilemällä kirjoittamista. Oppilaat kertoivat pitävänsä tekstin näpyttelystä iPadilla, mutta hehän vertaavatkin sitä vihkotyöskentelyyn, kun me aikuiset yleensä "oikeaan" näppäimistöön.

Opiskelemme oikeinkirjoitusta lyhyiden sanelujen avulla. Sanelukirjoitustunneilta on yleensä aina joku halunnut viettämään tamarkoilla ostettua vapaatuntia tietokoneelle. Tänään oli toisin. Jopa sanelukirjoitus on hauskaa, kun se tehdää iPadilla! Näin ainakin aluksi. Kun sanelut oli kirjoitettu ja kaverin tekstit korjattu johdollani, pyysin lähettämään ne note-muodossa sähköpostiini. Tämä on mielestäni erityisen kätevää tableteilla ja Notabilityllä. Samaa aijon soveltaa kirjoitelmien kanssa. Tekstit löydän sähköpostistani, voin lukea ja merkitä kommentit omalla iPadillani sekä lähettää tiedoston takaisin oppilaan muokattavaksi. Hän voi muokata tekstiä ja poistaa minun kommenttini. Tähän ei perinteinen kirjoitusvihko taivu.

Lievää laitteiden ylikuormittumista oli havaittavissa, kun teimme sanaristikkoja paikallislehden nuortensivulle Notabilityä käytten. Lapset suunnittelivat ja piirisivät ristikot ruutupaperille (myöhemmin huomasin, että appsista olisi löytynyt myös ruutupaperipohja), valokuvasivat suunnitelmansa Notabilityyn, jossa sitten piirsivät ne kuvan päälle puhtaaksi. Kuvaa zoomaillessa ilmeni joidenkin tableteissa tökkimistä, joka haittasi työskentelyä.

Lisäys: Notability on osoittanut mhyös mainioksi piirrostyökaluksi etenkin sen jälkeen, kun appsiin lisättiin mahdollisuus zoomata ja pyörittää piirroselementtejä kahden sormen pihtiotteella..

***

Koulupäivän päätyttyä pidin koulumme opettajille opastusta iPadin käyttöön. Tutustuimme Strip Designeriin ja Notabilityyn sekä otimme Dropboxit käyttöön. Mukava oli huomata, että opettajat ovat alkaneet heti löytää sopivia käyttökohteita laitteille ja ohjelmille.

Notability-appsia käsitteleviä tämän blogin tekstejä

maanantai 7. tammikuuta 2013

Sarjakuvien kautta alkuun

Tänään päästiin sitten itse asiaan. Oppilaat hakivat iPadinsa Leba-laukusta ja aloimme yhdessä tutustua laitteeseen AppleTV:n avulla. Kerroin oppilaille ensin, miten iPadini näyttöä vierittäessäni tieto siirtyy langattomasti luokan nurkassa olevalle WLAN-tukiasemalle ja sieltä edelleen langattomasti mustalle, pyöristetyn neliön muotoiselle ja nyrkin kokooiselle murkulalle, jonka nimi on AppleTV. Murkulasta menee lanka älytaulun projektorille, joka näyttää padini näytön liikkeen taululla koko luokalle. Kätevää!

Kävimme läpi iPadin fyysiset nappulat ja niiden toiminnot (koti, viimeiset appsit, ruudunkaappaus). Sitten pääsimmekin tutustumaan ensimmäiseen ohjelmaan (app), johon rooliin olin valinnut sarjakuva-appsin Strip Design. Sarjakuvan tekeminen on monissa oppiaineissa hyväksi havaittu oppimismenetelmä, joten heti ensimmäisestä iPad-tunnista alkaen tähtäimessä on oppimisen kehittäminen uuden tekniikan avulla.

Esittelyni jälkeen annoin oppilaille tehtäväksi luoda valokuvasarjakuva, jonka tarkoituksena on opastaa iPadin käyttöön. Lapset vuoroin kuvasivat ja toimivat malleina. Pääsipä opekin muutamaan sarjakuvaan. Lopputulokset lähetettiin 'Share'-toiminnon kautta opettajan sähköpostiin. Työskentely oli odotetun innostunutta ja lopputulokset yllättävänkin hyviä ensimmäisiksi iPad-töiksi. Tästä on hyvä jatkaa.

***

Jokunen kommentteja lähettänyt on ihmetellyt, miten köyhällä Taivalkosken kunnalla on varaa hankkia kalliita laitteita lasten käyttöön. Omin varoin se tuskin olisikaan mahdollista, mutta hankkeemme on saanut Opetushallitukselta rahoitusta siten, että kuntamme osuudeksi hankintakustannuksista jää vain 27%. Laitteet eivät ole lasten käytössä leikkikaluina, vaan niiden avulla on tarkoitus kehittää oppimista.

torstai 3. tammikuuta 2013

Hilseen pölinää Win XP:n ja iTunesin kanssa - kannatti!

Nyt taitaa vihdoin alkaa tapahtua. iPadien käyttöönotton viivästymiseen on ollut useitakin syitä, joista merkittävin on hankkeen aloittamisen kannalta kriittiseen aikaan sattunut isänkuukausi. Ajan kuluminen ei ole kuitenkaan ollut pelkästään haitaksi. Moni asia on kypsynyt mielessä kuluneiden syyskuukausien aikana.

Tänään otimme IlonaIT:n Andrein kanssa Skype-yhteyden välityksellä iPadien synkronointisalkun (Leba) käyttöön. Ennen joulua kokeilin itse, mutta heikoin tuloksin. Avainasioiksi muodostui IOS 6:n päivittäminen yksitellen laitteisiin ja laitteiden rekisteröiminen iTunesissa. Windows XP, jossa Omat tiedostot-kasio on verkkoasemalla, aiheutti myös hieman hilseen pölinää, mutta ratkaisuksi keksimme vaihtaa iTunesin kirjastohakemistoksi paikallisen kansion. Päivän päätteeksi sain katsella ihaillen, miten iTunesiin ladattu appsi sykronoitui automaattisesti kolmeentoista iPadiin. Fantastista!

Nettiyhteyksien kanssa ei kaikki ole mennyt aivan odotetusti putkeen. Luvattu langaton verkko osoittautuikin niin kalliiksi, että sain ohjeet koittaa pärjätä ilman. DNA:lta hankin jo mokkulan ja Telewellin WLAN-reititin saa toimia yhteyden jakajana sekä yhteytenä iPadien ja AppleTV:n välillä. Katsotaan, miten näillä pärjätään.

Kevätlukukausi alkaa ensi maanantaina. Tarkoitukseni on pökerryttää oppilaat iPadin ihanuuksilla heti ensimmäisenä koulupäivänä. Mutta siitä sitten lisää ensi viikolla.

maanantai 15. lokakuuta 2012

iPadeja opettajille ja socratiivista visailua

Nyt on ensimmäiset uudet iPadit saapuneet koulullemme ja jaettu hankkeeseen osallistuville opettajille. Kaksi heistä on täysin untuvikkoja padien suhteen, allekirjoittanut on käyttänyt vaihtelevasti ensimmäisen sukupolven iPadia, joka hankittiin koulullemme kaksi vuotta sitten. Ensituntuman perusteella opettajat vaikuttivat varsin kiinnostuneilta ottaessaan käyttöön uutta työvälinettään.

Myös AppleTV:n yhdistin tänään HDMI-piuhalla SMARTboardin projektoriin. Piuha ei kuulu Applen toimitukseen, joten se piti erikseen tilata. Kaapelikauppa.fi toimitti johdon hämmästyttävän nopeasti: Tilaus lähti perjantaina iltapäivällä ja johto oli käytössä jo maanantaina puolenpäivän aikoihin! AppleTV:n avulla on mahdollista "peilata" langattomasti iPadin kuva projektorin kautta taululle.

Matematiikan tunnin lopuksi kokeilimme kuudesluokkalaisten kanssa kertotaulutestiä Socrative-palvelun avulla. Socrative on ilmainen palvelu, jonka kautta on mahdollista esittää oppilaille kysymyksiä (monivalinnat ja lyhyet tekstivastaukset) haluamistaan aiheista. Visapalvelimena toimi open läppäri (PC) ja oppilaat vastasivat vuoron perään omassa käytössäni olevalla iPadilla sekä koulun vanhemmalla iPadilla. iPadiin Socrativesta on oma appsinsa sekä opettajalle että oppilaille, mutta palvelua voi yhtä hyvin käyttää millä tahansa internetin selaamiseen soveltuvalla laitteella. Tällöin opettaja kirjautuu palveluun osoitteessa t.socrative.com ja oppilaat osoitteessa m.socrative.com. Oppilaat opettajaan yhdistää "huonenumero", joka on syytä merkitä näkyville esim. luokan taululle.

Kertotaulujen kyselyssä Socrative toimii parhaiten, kun tehtävätyypiksi valitsee monivalinnan (Multiple Choice), kysymyskohtaan (Question) laittaa kertolaskun (esim. 7*7) ja vastausvaihtoehdoiksi lähellä olevia tulon arvoja (esim. 42, 49, 56, 64). Visan loppuun laitoin monivalinnan, jolla vastaaja arvioi kertotaulujen osaamistaan.

Oppilaiden vastatessa vuorollaan, ope voi seurata koneeltaan reaaliaikaisesti (Live Results) tulosten kehittymistä. Kun kaikki ovat vastanneet, raportin voi lähettää sähköpostiin tai avata Exel-taulukkona. Kätevää jo kahdella iPadilla!

PS. Kuvan Socrativen mobiiliweb-käyttöliittymästä kaappasin iPadin näytöstä painamalla yhtaikaa koti- ja sammutusnäppäintä ja rajasin sovelluksella Skitch, joka löytyy Appstoresta. Tämä blogiteksti on kirjoitettu BlogPress-appsilla.

Tämä blogin Socrative-tekstit
Riikan bloggaus Socrativesta

Viikon suosituimmat blogin tekstit