lauantai 11. toukokuuta 2013

Kokemuksia yhden iPadin käyttämisestä alkuopetusluokassa

Kirkonkylän alakoulun 2A-luokassa on käytetty opettajan iPadi miniä opetuksen havainnollistamisessa ja eriyttämisessä. Oppilaat ovat työskennelleet iPadilla pareittain. Kuvan heijastaminen koko luokan nähtäväksi älytaululle on onnistunut liittämällä iPad ja dataprojektori VGA-adapterilla toisiinsa. Johtojen jatkuva irrottelu ja iPadin heikko liikuteltavuus on tämän ratkaisun huonoja puolia. AppleTV:n käytöstä kahdessa muussa luokassa on saatu hyviä kokemuksia.

Kolme karhua talossaan
Tammikuussa 2013 aloitimme satuprojektin "Kolmen karhun talo". Lähdimme liikkeelle tutusta kansansadusta Kultakutri ja kolme karhua. Valmistimme käsityön tunneilla talon, huonekalut ja karhut. Opettaja kuvasi eri työvaiheet iPadilla ja ne koottiin iMovie-ohjelmalla yhtenäiseksi video- ja kuvaleikkeitä sisältäväksi prosessinkuvaukseksi.

Äidinkielentunneilla tutustuimme Puppet pals -appsiin, jolla voi tehdä animaatioita. Valitsimme tarinalle tapahtumapaikat ja henkilöt. Valmiiden hahmojen lisäksi ohjelmassa voi tehdä hahmoja omista kuvista. Opettaja teki oppilaiden kirjoittamien tarinoiden pohjalta käsikirjoituksen, johon poimittiin tarinoista parhaat ideat ja lausahdukset. Luokasta valittiin oppilaat, jotka antoivat äänensä eri hahmoille (kolme karhua, prinsessa Kulta-Katri, ritari ja julma korppi) ja äänitykset tehtiin oppituntien ulkopuolisella ajalla. Yksitoista kohtausta koottiin iMovie-ohjelmalla viiden minuutin animaatioksi, johon lisättiin taustaääniä. Animaatio Pikkukarhun seikkailu näytettiin vanhempainillassa sekä useille oppilasryhmille, jotka saapuivat vieraaksemme Kolmen karhun talo -näyttelyyn.

Myös kuvaamataidossa hyödynsimme iPadia. Opettajan iMoviella tekemä ohjelma, jossa opastetaan purjevene-origamin tekoa, osoittautui toimivaksi. Kun opettaja opetti luokassa toiselle ryhmälle akvarellimaalausta, toinen teki paperiveneitä iPadin ohjaamana. Oppilaat katselivat ohjelman niin monta kertaa, että ymmärsivät, miten taitokset tehdään. Eikä tämä koneopettaja väsynyt kertaamaan yhä uudelleen ja uudelleen samaa asiaa! 

Yhdellä iPadilla luokassa ei saada oppilaan omaa tekemisen osuutta vielä kovin suureksi, mutta mukavan lisän se on tuonut opetukseen. 

Tiina-Liisa Lohi, luokanopettaja, Taivalkosken kirkonkylän koulu

Animaation alku

Animaation loppu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vain rakentavat kommentit julkaistaan.

Viikon suosituimmat blogin tekstit