tiistai 15. tammikuuta 2013

Tarinan ideointia Poppletilla

Ideakarttaa (eli ajatuskartta tai miellekartta) on jo tovin aikaa pidetty yhtenä merkittävänä tiedonrakentelun menetelmänä koulussa. Karttoja on piirrelty liitutauluille, vihkoihin, avatuille konseptiaukeamille tai suurille lattialle levitetyille papereille. Näillä kaikilla piirtoalustoilla on yksi yhteinen ongelma: Halutessasi siirtää piirretyn kuplan toiseen paikkaan, sinun on pyyhittävä se pois ja piirrettävä uudelleen. Työskentely on siksi kaikkea muuta kuin joustavaa. Tietokoneella karttojen piirtely ja muokkaaminen on huomattavasti helpompaa. Tartut vain kuplaan kiinni ja siirrät sen uuteen paikkaan. Kuplien välinen linkkiviiva venyy tarpeen mukaan.

Opettajan virikekartta
Tablet-laitteet ovat kuin luotuja tähän tarkoitukseen. Karttaa voi helposti zoomata nipistysotteella, kuplat liikkuvat sormella vetäen ja uusia syntyy täppäillen. Käytössämme on Popplet-appsi, jolla ideakarttojen tekeminen on todella nautinnollisen helppoa. Harjoittelimme sen käyttöä viime viikon maantiedon savanniaiheen kertaamisessa.

Tänään aloitimme tarinoiden kirjoittamisen paikallislehteen. Annoin oppilaille kolme aihetta valittavaksi. Aloitin oman iPadini peilauksen AppleTV:n kautta luokan taululle ja Poppletin keskusaiheeksi kirjoitin "tarina". Siihen sitten lisäsin kuplat "henkilöt", "juoni", "aika" ja "miljöö". Osa pääsi tällä jo hyvin alkuun, toiset tarvitsivat vielä lisää virikkeitä. Kiertelin luokassa tarkkaillen lasten työskentelyä iPad kädessäni ja lisäilin omaan taululla näkyvään ideakarttaani lisää kuplia vihjeiksi.

Olin varannut tarinan suunnitteluun kokonaisen äidinkielen tunnin ja huomasin sen olevan aika sopivasti, sillä ensimmäiseset ideakartat valmistuivat viitisen minuuttia ennen tunnin loppua. Huomenna sitten aloittelemme tarinan kirjoittamista Notabilityllä.

***

AppleTV on erinomainen väline luokkakäytössä. Sen avulla opettaja saa oman iPadinsa kuvan näkymään (peilautumaan) projektorin heijastamana luokan valkokankaalle tai -taululle. Olen parin vuoden ajan käyttänyt SmartBoard-älytaulua ja sen Notebook-ohjelmistoa. iPad - AppleTV -yhdistelmän etu Smartiin verrattuna on siinä, että opettaja voi taululle piirtäessään liikkua oppilaiden seassa ympäri luokkaa. Tämä tekee luokkavuorovaikutuksesta laadukkaampaa. Myös Smartiin on saatavilla opettajan kädessäpidettävä kosketustaulu, jonka kanssa voi toimia samoin.

Ainoa AppleTV:n käytössä kohtaamani ongelma on iPadin taululle heijastuvan kuvan kuvakoko. Jostain syystä AppleTV ei kykene käyttämään projektorin koko kuva-aluetta, vaan kuvan ympärillä on tarpeetonta mustaa aluetta. Tähän tulee toivottavasti joskus korjaus ohjelmistopäivityksellä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vain rakentavat kommentit julkaistaan.

Viikon suosituimmat blogin tekstit